صنعت آهنگری و ماشین آلات سنگین

صنعت آهنگری و ماشین آلات سنگین

صنعت آهنگری و ماشین آلات سنگین

صنعت‌های زیادی در طول سالیان متمادی به وجود آمده‌اند که هر کدام از آن‌ها برای بسیاری از تولید کنندگان و کارخانجات تولید کننده مفید و موثر بوده است. یکی از صنعت‌های دیگر که در ساخت قطعات ماشین سنگین از آن بهره‌های زیادی برده شده است صنعت آهنگری خواهد بود.صنعت آهنگری یکی از صنعت‌های بسیار مهم جهان که به صورت کاربردی فعالیت‌های زیادی از آن به دست می‌آید و ساخت قطعات فلزی یکی از فرایند‌های مهمی خواهد بود که در صنعت آهنگری وجود دارد.

 

آهنگری چیست؟

در اصل آهنگری حرفه‌ای است که به حالت دادن به فلزات با استفاده از فشار و حرارت اعمال می‌شود. فشاری عموما بر روی فلز ایجاد می‌شود با به کارگیری چکش آهنگری صورت می‌گیرد.

البته در گذشته آهنگری به وسعت امروزی کاربرد نداشته است با این که فعالیت آهنگری یکی از کار‌های مهم در دوران گذشته نیز بوده است با این همه وسعت و دامنه کاری کمتری را به خود اختصاص می‌داده است.

با این حال فرم دادن به فلزات و به کار بردن آن‌ها در فعالیت‌های دیگر یکی از مهم‌ترین کار‌هایی بوده است که هم در گذشته و هم اکنون از آن بهره‌های زیادی برده می‌شود. آهنگری یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی است که برای شکل دادن به فلز از آن استفاده می‌شود.

روند کاری آهنگری در زمان‌های گذشته به صورتی بود که ابتدا فلز مورد نظر را به شدت در آتش و حرارت زیاد قرار می‌داده‌اند و بعد از این که فلز به میزان زیادی داغ شد و به رنگ قرمز درآمد آن را از آتش بیرون آورده و با کمک چکش مخصوصی که در آن زمان به کار می‌برده‌اند ضربه‌های زیادی را به فلز می‌زده‌اند.

بنابراین فلز با ضرباتی که به کمک چکش مخصوص آهنگری به آن زده می‌شد شکل و غالب خود را به دست می‌آورد.

حرارت در آهنگری فاکتور بسیار مهمی خواهد بود تا بتوان از آن برای ساخت فلز بهره‌‌مند شد در غیر این صورت بدون حرارت نمی‌توان فلزات را که از جنس بسیار سختی برخوردار هستند را حالت داد و فرم‌های مورد نظر را بر روی آن‌ها اعمال کرد.

در اصل آهنگری توانست نقطه روشنی را بر روی قطعاتی که برای ماشین آلات سنگین باید ساخته می‌شد ایجاد کند.

ماشین آلات سنگین به قطعات زیادی نیاز دارند که با استفاده از فرایند آهنگری بر روی ماشین آلات سنگین به راحتی می‌توان آن را انجام داد.

برای فعالیت آهنگری طبقه بندی متفاوتی وجود دارد که شامل:

  • آهنگری سرد
  • آهنگری گرم
  • آهنگری داغ

قطعاتی که برای آهنگری به کار برده می‌شود می‌توانند وزن‌های متفاوتی داشته باشد هر قطعه نسبت به فلز و آلیاژی که در آن به کار رفته است می‌تواند دارای سنگینی و سبکی خاص به خود باشد.

بنابراین وزن تاثیری در روند کاری آهنگری نخواهد داشت بنابراین حتی وزن‌های بسیار سنگین را هم می‌توان به شکل خاص و خوبی نرم کرد و فرم و قالب‌های مورد نظر را بر روی آن پیاده سازی نمود.

 

آهنگری و ماشین آلات سنگین

با این حال فعالیت آهنگری رونق زیادی گرفت و در صنعت نیز به شدت از آن استفاده می‌شد.

انقلاب صنعتی یکی از فرایند‌های مهمی بود که توانست بر روی فعالیت آهنگری تاثیرات زیادی را ایجاد نماید در اصل نکته‌ای که در این رابطه قابل به تامل است به کار بردن صنعت آهنگری در مکانیسم ماشین آلات بوده است.

بعد از انقلاب صنعتی یکی از فعالیت‌های مهمی که در جهان به وقوع پیوست به کار بردن ماشین آلات سنگین بود که در هر شرایطی از آن‌ها استفاده می‌شد.

بنابراین ورود ماشین آلات سنگین بعد از انقلاب صنعتی روند کاری فعالیت‌هایی شامل آهنگری را تغییر داد و آن‌ها را نیز در زمره صنعتگران قرار داد.

بنابراین برای این که ماشین آلات سنگین و قطعاتی که باید برای آن‌ها به دست آید به شکل موثری در بازار وجود داشته باشد و گاهی هم باید نسبت به صادرات و یا واردات آن‌ها اقداماتی را انجام می‌داد بنابراین گزینه موثری که در این رابطه وجود داشت به کار بردن صنعت آهنگری در ساخت قطعات ماشین آلات بود.

صنعت آهنگری توانست حجم و گستردگی زیادی را برای خود ایجاد کند و همین طور به صورت یک صنعت بسیار عظیم درآید که در اصل یکی از سودآور‌ترین صنعت‌ها نیز به حساب خواهد آمد.

سودآوری ماشین آلات سنگین از زمانی آغاز شد که نیاز به قطعه در بازار افزایش یافت نیاز به قطعه نیز هنگامی که بیشتر کارخانجات به شکل ماشینی کار خود را آغاز کردند و از حالت دستی و سنتی خارج شدند افزایش شدیدی را به خود گرفت.

در اصل نیاز به قطعه با انقلاب صنعتی بسیار رونق یافت زیرا ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین با اندازه‌های متفاوت در هر فعالیت تولیدی توانستند جای خود را باز کنند.

البته نیروی انسانی برای کار‌های بزرگی که به انرژی بدنی زیادی نیاز داشت مناسب نبود در اصل به کار بردن ماشین آلات سنگین برای این که زمان کمتری برای هر فعالیت صرف شود و هم این که قدرت انجام کار به دست انسان محقق نمی‌شد و ماشین آلات سنگین از وزن و همین طور اندازه و صد البته قدرت بیشتری از انسان برخوردار بودند بنابراین به کار بردن ماشین آلات سنگین یکی از فاکتور‌های مهم در فرایند کاری کارخانجات و همین طور کارگاه‌های تولیدی بود.

با این حال آهنگری توانست نقش آفرینی زیادی را در زمینه صنعت و همین طور تولید قطعه برای ماشین آلات سنگین و همین طور دسته‌های دیگری از ماشین آلات ایجاد نماید.

ماشین‌های سنگین که به کمک صنعت آهنگری از قطعه‌های سخت و استانداردی بهره برده‌اند توانسته‌اند از قطعات بهینه شده به شکل مطلوبی بهره‌‌مند شوند.

 

دسته بندی ماشین آلات سنگین و صنعت آهنگری

  • ماشین‌های سنگین
  • ماشین‌های سنگین مخصوص به راهسازی
  • ماشین‌های سنگین مخصوص به معدن

با این حال صنعت آهنگری پیشرفت‌های زیادی را به خود دید که توانست از یک چکش دستی که توانایی نیروی خود را از دست انسان می‌گرفت به یک چکش صنعتی بزرگ تبدیل شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.